Kontakt:

Telefon: +48 504 412 446 

E-mail: info@mybb.org.pl

Godziny otwarcia:

Pon - Pt
-
Sob - Nd
Zamknięte

Znajdź nas:

FAQ

Poniżej znajdziecie najczęściej zadawane pytania. Sprawdźcie, czy są tam sprawy, o które sami chcieliście zapytać. Być może już tutaj znajdziecie potrzebne informacje. Zachęcamy Was również do sięgnięcia po broszury, w których nieco szerzej przedstawiamy istotne dla Was tematy.

  • Kiedy muszę złożyć wniosek o zezwolenie na pobyt czasowy?

    Wniosek na pobyt czasowy można złożyć w każdej chwili legalnego pobytu w Polsce , ale nie później niż ostatni dzień legalnego pobytu w RP.

  • Jak mogę uzyskać kartę pobytu?

    Karta Pobytu wydawana jest po pozytywnej decyzji Wojewody. Trzeba wówczas uiścić opłatę 100 zł. Za wymianę karty pobytu trzeba zapłacić 200 zł, jeśli z winy cudzoziemca została utracona lub zniszczona.

  • Czy muszę się meldować?

    TAK W Polsce istnieje obowiązek meldunkowy. Większość cudzoziemców musi się zameldować w ciągu 30 dni. Obywatele UE mają na to trzy miesiące.

  • Czy paszport jest dokumentem podróży?

    Dokument podróży to każdy dokument, który uprawnia Cię do przekraczania granic.

  • Co daje mi Karta Polaka?

    Karta Polaka to ułatwienie przy podejmowaniu pracy w Polsce, studiowaniu i podróżowaniu po Polsce.

    Przykładowe uprawnienia:

    ● Zwolnienie z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę,

    ● podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej na takich samych warunkach jak

    obywatele polscy,

    ● korzystanie z bezpłatnego systemu oświaty na poziomie podstawowym, średnim i wyższym

    na takich samych zasadach jak obywatele polscy z jednoczesną możliwością ubiegania się o

    stypendia dla cudzoziemców uczących się i studiujących w Polsce,

    ● w stanach nagłych korzystanie w Polsce z bezpłatnej opieki zdrowotnej,

    ● 37% ulgi na przejazdy koleją,

    ● bezpłatny wstęp do muzeów państwowych.


    Karta nie daje możliwości swobodnego przekraczania granicy i osiedlania się w Polsce.

  • Jakie dokumenty przygotować dla zawarcia małżeństwa w Polsce?

    ●  Dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport)

    ●  Dowód wniesienia opłaty skarbowej

    ●  Oświadczenie o tym, jakim nazwiskiem będą posługiwali się małżonkowie (dokument wypełnia

    się w Urzędzie Stanu Cywilnego

    ●  Akt urodzenia lub dokument pokrewny

    ● Dokument potwierdzający twoje prawo pobytu w Polsce

    ● Dokument stwierdzający, że zgodnie z właściwym prawem twojego kraju pochodzenia możesz

    zawrzeć małżeństwo (to z przedstawienia tego dokumentu może zwolnić Cię sąd)

    ●  Jeśli byłaś/byłeś wcześniej w związku małżeńskim -> dokument, który potwierdzi to, że

    wcześniejsze małżeństwo już nie istnieje; może to być:

    ●  Od wdów/wdowców – akt zgonu małżonka/małżonki;

    ●  Od osób rozwiedzionych – akt rozwodu;

    ●  W przypadku osoby, której małżeństwo zostało unieważnione – odpis skrócony aktu

    małżeństwa z adnotacją o unieważnieniu małżeństwa, albo odpis prawomocnego orzeczenia

    sądu o unieważnieniu małżeństwa;

    ●  W przypadku osoby, której małżeństwo zostało uznane za nieistniejące odpis

    prawomocnego orzeczenia sądu ustalającego nieistnienie małżeństwa


    Co ważne wszystkie dokumenty muszą zostać przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego lub konsula.

  • Czy małżeństwo z Polką/Polakiem automatycznie daje polskie obywatelstwo?

    Nie. Osoba, która zawiera małżeństwo z Polką/Polakiem, nie uzyskuje automatycznie polskiego obywatelstwa. Skraca natomiast procedurę uzyskania takiego obywatelstwa.

  • Jak zarejestrować dziecko obcokrajowca?

    Na zgłoszenie urodzenia dziecka mamy 21 dni. Zgłoszenie jest bezpłatne, a akt urodzenia skrócony i odpis zupełny wydawany jest od razu – do ręki.

  • Jakie są zasiłki dla dzieci?

    W Polsce funkcjonują różnego rodzaju zasiłki dla dzieci. Rozpoczyna się od becikowego – 1000 zł po urodzeniu dziecka; następnie mamy 500+, czyli miesięczny zasiłek w

    wysokości 500 zł dla każdego dziecka; w okresie szkolnym, na początku roku szkolnego, każdego dziecko może zyskać 300 zł w ramach programu „Dobry start”. Istnieją również inne świadczenia np. z tytułu niepełnosprawności.

  • Jak można uzyskać polską emeryturę?

    Aby uzyskać polską emeryturę, musisz wcześniej pracować w Polsce i odprowadzać od

    umowy wymagane składki do ZUS.

    Jeśli nie pracowałeś w Polsce, możesz ubiegać się o emeryturę ze swojego kraju pochodzenia

    za pośrednictwem polskiego ZUS tylko wtedy, gdy pochodzisz z kraju UE lub takiego, z którym Polska

    podpisała umowę o zabezpieczeniu społecznym. Kraje, które podpisały takie umowy: Ukraina,


    Białoruś, USA, Kanada, Quebec, Mołdawia, Korea Południowa, Australia, Serbia, Czarnogóra, Bośnia i

    Hercegowina, Macedonia Północna, Turcja, Mongolia, Izrael.

    Jeśli pochodzisz z innego kraju (spoza UE i niewymienionego powyżej) i nie pracowałeś

    legalnie w Polsce, to masz prawo tylko do emerytury z kraju swojego pochodzenia.

Share by: